Harry Potter and the Philosopher's Stone
Chris Columbus, GB, USA, 2001o
Harry Potter erfährt an seinem 11. Geburtstag, dass seine verstorbenen Eltern mächtige Zauberer waren und auch er selbst magische Kräfte besitzt. Als er von Hogwarts, der Schule für Hexerei und Zauberei, aufgenommen wird, erlebt Harry das Abenteuer seines Lebens. Er lernt Quidditch, das hoch in der Luft gespielt wird, und auf dem Weg, sich einem schwarzen Magier zu stellen, der ihn vernichten will, muss Harry eine spannende Schachpartie mit lebenden Figuren überstehen… (TMDB)
Der elfjährige Waisenjunge Harry Potter erfährt, dass seine Eltern eine Hexe und ein Magier waren, die ermordet wurden. Während seines ersten Jahres an einer Schule für Zauberei besteht er gemeinsam mit seinen beiden neuen Freunden ein gefährliches Abenteuer im Kampf gegen die Kräfte des Bösen. Aufwändig inszenierter, ebenso turbulenter wie spannender Fantasyfilm nach dem gleichnamigen Erfolgsroman, der sich überwiegend an den vielen attraktiven Schauwerten orientiert, während er den subtileren Tönen der fantasiereichen, fabulierfreudigen Vorlage deutlich Zügel anlegt, um die kommerzielle Breitenwirkung nicht zu gefährden.
N.N.On his eleventh birthday, orphan Harry Potter discovers that he's a wizard, so off he goes to Hogwarts School to learn the ways of the wand. But it isn't all lessons and making friends: Harry is destined for a showdown with the evil Lord Voldemort.
Sometimes the best plan is to do things by the book. With over 100 million Harry Potter readers desperate to rush down cinema aisles to see their hero on the big screen for the first time, you can't blame Chris Columbus for sticking close to J.K. Rowling's novel. It's one thing to let your imagination loose with the words on the page; it's another to have those images backed up by a multi-million dollar Hollywood budget. And from the very first sight of an owl perched on the Privet Drive road sign to the closing shot of the Hogwarts Express pulling away from the station with the majestic school sitting high on the hills behind, we know that every golden galleon has been well spent.
That's why this faithful adaptation won't fail to win over the book's fans with its 'wow' factor. It thrives on audience recognition. John Williams' score swells at the key moments - Here's your first glimpse of Hogwarts! Isn't Diagon Alley crammed with Dickensian detail! - as Columbus pulls back curtain after curtain to reveal all of the avid readers' favourite bits. The stand-out sequence is the Gryffindor versus Slytherin Quidditch match, a fast-paced medieval Rollerball with broomsticks.
Alan Morrison