Within Our Gates
Oscar Micheaux, USA, 1919o
Oscar Micheaux’ Melodrama von 1919 – der älteste noch erhaltene Spielfilm eines schwarzen amerikanischen Regisseurs – entfaltet die gewaltigen politischen Dimensionen einer intimen romantischen Krise. Evelyn Preer spielt eine junge schwarze Frau in den Nordstaaten, die darunter leidet, dass ihre Verlobung aufgelöst wurde. Sie zieht in den Süden und wird Lehrerin in einer unterfinanzierten Schule. Als sie nach Boston reist, um Spenden zu sammeln, begegnet sie einem leidenschaftlichen Arzt und einer weissen Philanthropin, die ihre Sache unterstützen.
With a brisk and sharp-edged style, Micheaux sketches a wide view of black society, depicting an engineer with an international career, a private eye with influential friends, a predatory gangster, devoted educators—and the harrowing ambient violence of Jim Crow, which he shows unsparingly and gruesomely. Along with his revulsion at the hateful rhetoric and murderous tyranny of Southern whites, Micheaux displays a special satirical disgust for a black preacher who offers his parishioners Heaven as a reward for their unquestioning submissiveness. Micheaux’s narrative manner is as daring as his subject matter, with flashbacks and interpolations amplifying the story; a remarkable twist regarding Sylvia’s identity, slipped in at the end, opens up a nearly hallucinatory historical vortex.
Richard Brody